29.12.2023.
Prva generacija Dustera na tržištu je od 2010. Kad se pojavio bio je poput onog baznog Elanovog čamca kojih je prepun Jadran. Goljo, bez komplikacija. Auto. Sposoban za asfalt i teren. Nesavršeno savršen. Automobil koji se ne pretvara da je nešto što nije, za razliku od svih "sportskih" SUV-a, ili CUV-a koji glume da su okorjeli planinari. Duster je krojen na jednostavnoj platformi s funkcionalnošću na prvom mjestu. Ispred dizajna, luksuza, profinjenosti, ekstravagancije. Kao da se HGSS-ovac s godinama iskustva, ušetao u trapericama i trošnoj majici s kapuljačom, na svečanu večeru bodybuildera. Super su vam mišići dečki, ali sve vam je to džabe.
Svjesni da mu izgled nije jača strana, s godinama su ga dotjerivali. Podizali mu njušku, dodavali izbočenja, ukrasne elemente u svjetla i zapravo prenosili ionako dokazanu modernu tehnologiju iz Renaultovih modela – na njega. Tako je druga generacija, na tržištu od 2018., dobila i kameru za vožnju unatrag, parkirne senzore, prednja LED svjetla, a ispod kože je i dodatno usavršavana.
Unutrašnjost je u drugoj generaciji već postala više od samo "radne". Prekidači i komande klime preuzete su iz Renault Clia, kao i ručica mjenjača. Kolo upravljača je doduše četverokrako, ali je obučeno u kožu, s visokim stupnjem završne obrade. Sve zajedno, kad pogledate sa stražnjeg sjedala, ne djeluje više kao da je sastavljeno od dijelova koji su ostali na polici kad su si „ovi iz Renaulta“ pouzimali svoje. Vješto je ukomponirano u dizajn i djeluje kudikamo skuplje nego kod prve generacije.
Prostora u unutrašnjosti ima za četvero odraslih, a po potrebi se straga može ugurati i peti putnik. Prtljažnik je osnovnog obujma 443 litre, a preklapanjem stražnje klupe raste na 1604 litre.
Kao i kod ostalih Dacijih modela, tehnologija je dobro poznata iz Renaulta, pa je tako među najpopularnijim motorima u svim generacijama 1,5 dCi trubodizelaš, iako je i verzija pokretana ukapljenim naftnim plinom (LPG) također dobro primljena na tržištu. U prvoj generaciji plinom je pogonjen 1,6-litreni benzinac, a u još uvijek aktualnom modelu 1,0 trocilindraš.
Dacia Duster nije svjetski prvak makadama, ali ni asfalta. On je upravo zdrav kompromis. I na jednom i na drugom terenu dobiva solidnu trojku. Na asfaltu mu fali poniranja prednjeg kraja. Fali onaj osjećaj prijanjanja u nosu, koji potpuno izostaje, što zbog ovjesa, što zbog sirovo podešenog serva. Na makadamu pak do izražaja dolazi jednostavan ovjes, odnosno amortizeri koji pokrivaju optimum raspona, pa ako naletite na neku veću neravninu, neće se brzo umiriti. S druge strane, bez problema možete skrenuti ne samo na makadam nego i u kaljužu i na mokri nasip.
Njegov sustav pogona na sve kotače radi solidno. Iako se stražnji kotači uključuju tek kad prednji prokližu, Duster se suvereno nosi sa zadacima. Upravljač je morao ostati relativno beživotan, upravo zbog terenske vožnje. Pametni mjenjač s iznimno kratkim stupnjevima prijenosa također je pametno smišljen. Zbog njega Duster nema reduktor, a i dalje može podnijeti iznimno strme uzbrdice. U normalnoj vožnji krećete, naravno, iz druge brzine.
Ipak, većina Dustera, posebno druge generacije ima samo prednji pogon, što je većini korisnika posve dovoljno, a za izlete na makadam i dalje zadržava veliki razmak od tla. Sve u svemu, Duster je sposoban i jednostavan SUV koji ne bježi od svojih terenskih gena. Iskren i pomalo grubih rubova, ali simpatičan.