05.05.2022.
Kod kupnje automobila svatko ima svoju listu želja. Netko
pati na marku, netko na cijenu, netko na motor, a netko pak – na boju. Ako
nemate aspiracije, ne znate što točno želite i u startu idete „otvorena srca“ u
nepoznato, najbolji recept za kupnju je – uzmi provjereno. Što se kupuje
najčešće, čemu ljudi vjeruju?
Ford Fiesta, automobil koji je u prodaji od 1976. godine! Do
2018. prodana je u više od 16 milijuna primjeraka, a ova, sedma generacija
pretrpjela je brojne dorade. Teško je vjerovati da se Ford puno kockao s jednim
od najprodavanijih automobila marke. Bili smo sumnjičavi u njihove tvrdnje, pa
smo odlučili protresti grm.
Sedma generacija Fieste narasla u dužinu (7,1 cm) i širinu
(1,2 cm), ali i odskočila kvalitetom i opremom. Izvana, djeluje kao da je
pretrpjela tek male promjene, jer je stilski vrlo slična. No stavite li ju uz
bok prošloj generaciji primijetiti ćete da je njuška dobila tretman botoksom,
linije su čišće i maska je razvučena u osmjeh. U usporedbi s njenim rivalima:
Seat Ibizom, VW Polom, Škodom Fabijom ili Nissan Microm, Fiesta i dalje izgleda
kao maleni gradski automobil. Ona se i dalje drži starog recepta koji je i
danas prilično dobar: malena, lagana, prostrana i okretna. I dalje je na
dijetalnoj prehrani.
Unutrašnjost je ono gdje je Fiesta u odnosu na prošlu
generaciju najviše odskočila. Počevši od kvalitetnijih i skupljih materijala do
završne obrade. Ovo sad djeluje kao puno „skuplji“ automobil, već u osnovnom
paketu Trend koji smo imali prilike testirati.
Ergonomija je oduvijek bila adut malene Ford Fieste, a to ni
ovog puta nije iznimka. Udoban položaj sjedenja uz dobru preglednost i dobar
položaj tijela u odnosu na centar mase automobila. U Fiesti se sjedi nisko i
sve je na dohvat ruke. Instrumenti su jednostavni, pregledni i analogni. Nema
cirkusa ekrana koji vam ometaju pažnju. Pretinaca ima dovoljan broj. Doduše pretinac u vratima nije
pretjerano velik, čime se opet dobilo na prostoru za putnike, odnosno za noge.
Fiestu su često kritizirali za prtljažni prostor. Nova ima
za dvije litre veći prtljažnik, no i puno više prostora na stražnjoj klupi. Kad
se preklope, stražnja sjedala ne čine ravnu podnicu i postoji „stepenica“ za
utovar prtljage, ali je prtljažnik velik 303 litre, odnosno s preklapanjem 984. Već u baznoj opremi Fiesta nudi zaista puno, uklljučujući i
upozorenje od napuštanja prometne trake. A i borbe s dječjom sjedalicom su
prošlost. Stražnja se vrata otvaraju pod gotovo 90 stupnjeva
Ako je otac koji se bori s dječjim sjedalicama još k tome i
oktanoglavac, ovo je definitivno automobil u čijem smjeru treba ciljati. Ok, ne
nužno s motorom koji smo mi testirali, ali strpite se da objasnimo u čemu je
kvaka.
Često se kod kupnje zanemare one najvažnije stvari zbog
kojih mnogi kasnije nakon par godina imaju gorak okus u ustima. Da, izgled je
bitan, ali na kraju dana ovjes je jedna od najbitnijh stavaka, uz ekonomičnost
i funkcionalnost. On vam donosi radost u vožnji, on daje karakter automobilu i
čuva obitelj od neudobnih udarnih rupa na cesti. Automobil mora biti udoban,
ali i živahan i okretan. Upravo su to područja gdje Fordovi inženjeri
briljiraju već godinama – i za to ne uživaju dovoljnu slavu i hvalu.
Stoga smo mi s Fiestom posjetili hrvatski relijaški pakao –
brzinac Budinjak. Cesta koja se proteže kroz samoborska brda prema
Jastrebarskom prava je oaza prijevoja, uskih zavoja, hupsera, udarnih rupa i
gomile različitih vrsta asfalta.
Udobno smo se smjestili i usmjerili nos prema brdu. Već
nakon prvih par zavoja jasno je da je 1,1 litreni trocilindraš sa 70 KS ispod
razine snage koju bismo preporučili. Živahan je i poletan, ali ovaj ovjes i
karoserija mogu se nositi i s puno većom snagom. Treba ga cijediti, a u tom
slučaju priče o maloj potrošnji padaju u vodu. Za gradsku vožnju dovoljan, za
sve više od toga, preporučili bismo EcoBoost.
Kočnice pružaju solidnu količinu „ugriza“ i dobar odziv na
pedali. Moguće ih je dozirati i na kočenju usmjeriti nos prema tjemenu zavoja.
Čak ni kod namjernog provociranja stražnji kraj će ostati na putanji, ali će
pokazati da je živ i da se njime možete poigravati, makar kao osjećaj sigurnosti
da Fiesta neće procuriti nosom van putanje.
Kolo upravljača je par milimetara predebelo, barem za naš
ukus. Upravljanje je precizno i dobro odmjerene težine. Možete voziti opušteno,
a opet volan nije previše lagan i mlitav u rukama. Pedala gasa je dobar dio
vremena zabijena u pod, što pruža određenu dozu zadovoljstva, iako se ne
krećemo puno brže od ostatka prometa.
Na ulasku u zavoj odredite putanju, zakrenete upravljač i
prije tjemena poklopite gas. Koliko god „uranili“ čini vam se da ste mogli još
ranije početi ubrzavati. Sve do granice kad Fiesta počne širiti putanju kroz
zavoj uz blago kočenje stražnjeg unutarnjeg kotača. Ima svojevrsno upravljanje
zakretnog momenta kroz kočnice i to radi iznimno glatko. Usmjerava nos prema
zatvaranju putanje i ne dopušta motoru da se vine u okretaje te time rastereti
previše prednji kraj. Ovaj sustav radi fantastično. Doduše volio bih da postoji
opcija da Fiestu vozimo u potpunosti „golu“, bez pametnih sustava. Siguran sam
da bi i onda bila odlična za voziti.
Uz to što je precizna i predvidiva, Fiesta se može pohvaliti
i solidnim ovjesom. Uobičajeno je da automobili ove klase dobiju kompromis
ovjesa, koji većinom naginje prema cijeni, ne kvaliteti. Amortizeri ovdje nisu
savršeni ali nude solidan kompromis između velikih, sporih progiba i udarnih
rupa, odnosno brzog djelovanja. Mali je gubitak pritiska kotača na podlogu pa
Fiesta ne mijenja putanju ni po neravninama.
Nakon prvih 10-ak kilometara Budinjaka sve je bilo jasno. Od
ulaska preko rupa na kočenju do brzih zavoja s neravninama koje izbacuju auto
iz balansa, sve je peglala bez većih poteškoća. Uvjereni smo da bi to radila
jednako dobro i s dvostruko snažnijim motorom sprijeda. S ovim se motorom
morate žestoko potruditi da joj premašite mogućnosti, čak i na cesti gdje smo
očekivali da će se njeni amortizeri pregrijati i popustiti.
Zaključno, mala je Fiesta i dalje best buy ako tražite u
automobilu išta više od pukog prijevoznog sredstva. I dalje je nepogrješivi
Ford po voznim osobinama, a kvalitetom izrade, opremom i izgledom skočila je za
cijelu jednu stepenicu.