Krojena za velike stvari

05.05.2022.

U ponudi imamo nekoliko Fiesti šeste i sedme generacije, pa je to povod da vidimo što je o sedmoj kada je stigla na tržište pisala Auto i točka

Kod kupnje automobila svatko ima svoju listu želja. Netko pati na marku, netko na cijenu, netko na motor, a netko pak – na boju. Ako nemate aspiracije, ne znate što točno želite i u startu idete „otvorena srca“ u nepoznato, najbolji recept za kupnju je – uzmi provjereno. Što se kupuje najčešće, čemu ljudi vjeruju?

Ford Fiesta, automobil koji je u prodaji od 1976. godine! Do 2018. prodana je u više od 16 milijuna primjeraka, a ova, sedma generacija pretrpjela je brojne dorade. Teško je vjerovati da se Ford puno kockao s jednim od najprodavanijih automobila marke. Bili smo sumnjičavi u njihove tvrdnje, pa smo odlučili protresti grm.

Sedma generacija Fieste narasla u dužinu (7,1 cm) i širinu (1,2 cm), ali i odskočila kvalitetom i opremom. Izvana, djeluje kao da je pretrpjela tek male promjene, jer je stilski vrlo slična. No stavite li ju uz bok prošloj generaciji primijetiti ćete da je njuška dobila tretman botoksom, linije su čišće i maska je razvučena u osmjeh. U usporedbi s njenim rivalima: Seat Ibizom, VW Polom, Škodom Fabijom ili Nissan Microm, Fiesta i dalje izgleda kao maleni gradski automobil. Ona se i dalje drži starog recepta koji je i danas prilično dobar: malena, lagana, prostrana i okretna. I dalje je na dijetalnoj prehrani.

Unutrašnjost je ono gdje je Fiesta u odnosu na prošlu generaciju najviše odskočila. Počevši od kvalitetnijih i skupljih materijala do završne obrade. Ovo sad djeluje kao puno „skuplji“ automobil, već u osnovnom paketu Trend koji smo imali prilike testirati.

Ergonomija je oduvijek bila adut malene Ford Fieste, a to ni ovog puta nije iznimka. Udoban položaj sjedenja uz dobru preglednost i dobar položaj tijela u odnosu na centar mase automobila. U Fiesti se sjedi nisko i sve je na dohvat ruke. Instrumenti su jednostavni, pregledni i analogni. Nema cirkusa ekrana koji vam ometaju pažnju. Pretinaca ima dovoljan broj. Doduše pretinac u vratima nije pretjerano velik, čime se opet dobilo na prostoru za putnike, odnosno za noge.

Fiestu su često kritizirali za prtljažni prostor. Nova ima za dvije litre veći prtljažnik, no i puno više prostora na stražnjoj klupi. Kad se preklope, stražnja sjedala ne čine ravnu podnicu i postoji „stepenica“ za utovar prtljage, ali je prtljažnik velik 303 litre, odnosno s preklapanjem 984. Već u baznoj opremi Fiesta nudi zaista puno, uklljučujući i upozorenje od napuštanja prometne trake. A i borbe s dječjom sjedalicom su prošlost. Stražnja se vrata otvaraju pod gotovo 90 stupnjeva

Ako je otac koji se bori s dječjim sjedalicama još k tome i oktanoglavac, ovo je definitivno automobil u čijem smjeru treba ciljati. Ok, ne nužno s motorom koji smo mi testirali, ali strpite se da objasnimo u čemu je kvaka.

Često se kod kupnje zanemare one najvažnije stvari zbog kojih mnogi kasnije nakon par godina imaju gorak okus u ustima. Da, izgled je bitan, ali na kraju dana ovjes je jedna od najbitnijh stavaka, uz ekonomičnost i funkcionalnost. On vam donosi radost u vožnji, on daje karakter automobilu i čuva obitelj od neudobnih udarnih rupa na cesti. Automobil mora biti udoban, ali i živahan i okretan. Upravo su to područja gdje Fordovi inženjeri briljiraju već godinama – i za to ne uživaju dovoljnu slavu i hvalu.

Stoga smo mi s Fiestom posjetili hrvatski relijaški pakao – brzinac Budinjak. Cesta koja se proteže kroz samoborska brda prema Jastrebarskom prava je oaza prijevoja, uskih zavoja, hupsera, udarnih rupa i gomile različitih vrsta asfalta.

Udobno smo se smjestili i usmjerili nos prema brdu. Već nakon prvih par zavoja jasno je da je 1,1 litreni trocilindraš sa 70 KS ispod razine snage koju bismo preporučili. Živahan je i poletan, ali ovaj ovjes i karoserija mogu se nositi i s puno većom snagom. Treba ga cijediti, a u tom slučaju priče o maloj potrošnji padaju u vodu. Za gradsku vožnju dovoljan, za sve više od toga, preporučili bismo EcoBoost.

Kočnice pružaju solidnu količinu „ugriza“ i dobar odziv na pedali. Moguće ih je dozirati i na kočenju usmjeriti nos prema tjemenu zavoja. Čak ni kod namjernog provociranja stražnji kraj će ostati na putanji, ali će pokazati da je živ i da se njime možete poigravati, makar kao osjećaj sigurnosti da Fiesta neće procuriti nosom van putanje.

Kolo upravljača je par milimetara predebelo, barem za naš ukus. Upravljanje je precizno i dobro odmjerene težine. Možete voziti opušteno, a opet volan nije previše lagan i mlitav u rukama. Pedala gasa je dobar dio vremena zabijena u pod, što pruža određenu dozu zadovoljstva, iako se ne krećemo puno brže od ostatka prometa.

Na ulasku u zavoj odredite putanju, zakrenete upravljač i prije tjemena poklopite gas. Koliko god „uranili“ čini vam se da ste mogli još ranije početi ubrzavati. Sve do granice kad Fiesta počne širiti putanju kroz zavoj uz blago kočenje stražnjeg unutarnjeg kotača. Ima svojevrsno upravljanje zakretnog momenta kroz kočnice i to radi iznimno glatko. Usmjerava nos prema zatvaranju putanje i ne dopušta motoru da se vine u okretaje te time rastereti previše prednji kraj. Ovaj sustav radi fantastično. Doduše volio bih da postoji opcija da Fiestu vozimo u potpunosti „golu“, bez pametnih sustava. Siguran sam da bi i onda bila odlična za voziti.

Uz to što je precizna i predvidiva, Fiesta se može pohvaliti i solidnim ovjesom. Uobičajeno je da automobili ove klase dobiju kompromis ovjesa, koji većinom naginje prema cijeni, ne kvaliteti. Amortizeri ovdje nisu savršeni ali nude solidan kompromis između velikih, sporih progiba i udarnih rupa, odnosno brzog djelovanja. Mali je gubitak pritiska kotača na podlogu pa Fiesta ne mijenja putanju ni po neravninama.

Nakon prvih 10-ak kilometara Budinjaka sve je bilo jasno. Od ulaska preko rupa na kočenju do brzih zavoja s neravninama koje izbacuju auto iz balansa, sve je peglala bez većih poteškoća. Uvjereni smo da bi to radila jednako dobro i s dvostruko snažnijim motorom sprijeda. S ovim se motorom morate žestoko potruditi da joj premašite mogućnosti, čak i na cesti gdje smo očekivali da će se njeni amortizeri pregrijati i popustiti.

Zaključno, mala je Fiesta i dalje best buy ako tražite u automobilu išta više od pukog prijevoznog sredstva. I dalje je nepogrješivi Ford po voznim osobinama, a kvalitetom izrade, opremom i izgledom skočila je za cijelu jednu stepenicu.

Vrh stranice