29.04.2022.
Ne trebamo se vraćati daleko u prošlost kada je Hyundai
proizvodio jeftine, praktične i pouzdane automobile. Nisu se Korejci niti danas
odrekli tih vrijednosti, ali nude i puno više od toga. Prije nekoliko godina
ozbiljno su pokrenuli sportski odjel i označili ga slovom N. Prvi proizvod bio
je sjajni i30 N, a danas je ta ponuda puno šira.
Novi i20 N želi nastaviti priču većeg brata brojnim zanimljivim
dodacima koji stoje na raspolaganju vozaču kao što su N Corner Carving
Differential, N Custom Mode, N Grin Control System, N Performance Braking
System and N Rev Matching. Toliko N-sustava da ih je teško sve i prevesti i
rastumačiti. Možda čak zvuči i kao pretjerivanje, ali nipošto nije tako.
Pretjerivanjem bi možda neki nazvali vanjski izgled, ali i20
N ne želi biti prikrivena jurilica. On to pokazuje u svim svojim detaljima
izvana i iznutra. Aerodinamički paket je opsežan i agresivan, a naglašava ga
crvena crta koja se proteže donjim rubom pragova i odbojnika. Prednja maska
inspirirana je zastavom s kvadratićima, a sve skupa izgleda kao da ima svrhu i
namjeru.
Straga se najviše ističu krovni spojler u stilu
WRC-automobila i trokutasto svjetlo za maglu. Tu je i difuzor iz kojeg viri
završetak ispuha ozbiljnih dimenzija. Sve u svemu nema šanse da netko zamijeni
i20 N s nekim "već od" i20 iz rent-a-cara. Hyundai se kod i20 N
odlučio za puno agresivniji i "dramatičniji" izgled od konkurenata
poput Volkswagen Pola GTI i Ford Fieste ST.
Jednako je i iznutra, sa sportskim sjedalima u kombinaciji
kože i tkanine, velikim naslonima za glavu s logotipom N i puno kontrastnih
prošava i motiva zastave s kvadratićima. Ono čega nema je plastika meka na
dodir. Hyundai je sav novac potrošio na performanse, a to znači da su sve
površine od tvrde plastike kako bi vas podsjetile da je ovo ipak još uvijek
i20.
Ipak, ima dovoljno stvari koje će vam skrenuti pažnju s
pipkanja materijala. Trokraki sportski volan ima dvije velike plave tipke za
mijenjanje načina vožnje, primjerice. Ponekad malo zbunjuje način odabira, ali
brzo se naviknete i povremeno poigrate sportskim postavkama i kada se u gradu
ukaže rupa u kojoj možete malo stisnuti papučicu gasa. Bez pretjerivanja, samo
da vas malo oraspoloži zvuk iz ispuha. Uz njih je i velika crvena tipka s
natpisom REV, ali na nju ćemo se vratiti kasnije.
Ekran infotainmenta je dovoljno jednostavan za upotrebu, a
ima i poseban N dio. On pokazuje osnovne informacije poput G-sila, ubrzanja i
postotaka, ali vam isto tako omogućuje podešavanje za ispuh, volan i rad
motora. Srećom, možete napraviti vlastite postavke i spremiti ih. Instrumenti
su također digitalni koji omogućuju odabir raznih prikaza i podataka koji se
prikazuju. Ako ste pomislili kako je sve u unutrašnjosti na ekranima
osjetljivima na dodir, srećom ste se prevarili. Klima-uređaj ima klasične
tipke, a i glasnoća audio-sustava podešava se dobrim starim okretnim
potenciometrom.
Za one koji nisu za volanom, putnici imaju dovoljno
prostora, više sprijeda, nešto manje straga, dok je prtljažnik je pristojnog
obujma od 352 litre. Ako imate potrebe prevesti nešto veće, naslon stražnje
klupe se, naravno, preklapa.
U vožnju smo krenuli lagano i nježno, uz pažljivo
ispipavanje terena papučicom gasa. Ništa posebno. Niti buke niti udarca u leđa.
Možda treba upotrijebiti plavu tipku na volanu? Naravno, jer bili smo u načinu
rada Eco. Već prelazak u Normal dodaje malo momenta na volanu i zabava može
započeti. Prebacivanjem u Sport zabava je već ozbiljno krenula, a ostao je još
jedan - N. Aha, zato su tu one velike tipke!
Sve se odmah dodatno "utegne" i auto se pretvara u
pravu jurilicu koja s lakoćom savladava oštre zavoje. Ovjes je prilično tvrd,
pa na lošijoj podlozi treba biti spreman na određenu količinu poskakivanja. Ono
čega ima napretek, dok nije u zraku naravno, je grip. Dio zasluga za to ide
ranije spomenutom "N Corner Carving Differential" što je zapravo samo
šminkersko-marketinški naziv za zatvarač diferencijala.
Hyundai i20 N zvuči moćno, iako se čini kako je
"grgljanje" bolje izvana nego iznutra. Motor je generalno prilično
elastičan i upotrebljiv i pri nižim okretajima. Tako je u svim načinima rada, a
ako odaberete način N dobit ćete overboost na 304 Nm u trajanju od 20 sekundi,
uz što u pravilu dolazi i osmijeh na vozačevom licu. Bez toga, na raspolaganju
vam je 275 Nm u rasponu od 1750 do 4500 okretaja u minuti. Snaga 1,6-litrenog
turbobenzinca je uvijek 204 KS.
Pored plavih tipki, spomenuli smo u uvodu i crvenu na kojoj
piše REV. Njome se uključuje sustav N Rev matching, odnosno sustav koji
"usklađuje" okretaje motora i mjenjača kod usporavanja. U praksi,
malo podiže okretaje kod promjene u niži stupanj prijenosa. Nije da ne služi
ničemu, ali ostali N-gadgeti su nam se učinili puno smislenijim, jer nekad je
stvarno teško primijetiti je li ova funkcija uključena ili ne.
Sve u svemu, Hyundai i20 N ozbiljan je stroj. Možda mu u
odnosu na neke konkurente ponekad nedostaje snage, ali to nadoknađuje izvrsnim
dinamičkim osobinama i osjećajem potpune kontrole u brzim zavojima. Hyundai se
uopće nije suzdržavao s ovim automobilom. Mogli su napraviti svestranog rivala
Pola GTI, ali odlučili su se za zabavniji auto za entuzijaste, opravo kako je
šef N odjela Albert Biermann i obećao. Brojne se mogućnosti podešavanja ponekad
čine pretjeranim i mogli bi mu donijeti optužbu da je PlayStation automobil
poput Nissana GT-R, ali kada ih "pohvatate" znat ćete točno za kakvu
cestu što odabrati, a tek ćete se onda ozbiljno zabaviti.
Cijena Hyundaija i20 N započinje sa 214.990 kuna, a opcija
za doplatu zapravo i nema. Tek možete odabrati želite li polarno bijelu boju za
1500 kuna, metalik ili mineralnu boju za 3000 kuna ili želite dvobojnu
karoseriju za što ćete morati doplatiti 3390 kuna. Oprema je bogata i popis
izgleda kao da je netko odabrao opciju "select all".
Cijena nije mala, ali uzmete li u obzir da s nekoliko
klikova u konfiguratoru većine kompaktnih SUV-a i crossovera začas probijate
200.000 kuna, to i nije tako puno. Ako vam ne treba veći auto, a volite vožnju
teško ćete pronaći nešto jeftinije.