Simpatična baraba

09.06.2022.

Fiat 500 je fantastično pogodio ukus kupaca, a dodavanjem Abartha u ponudu retro šminker se pretvorio u simpatičnog grubijana koji možda nije najbrži, ali može biti beskrajno zabavan

Ime Abarth je na našim prostorima nekad imalo golemu težinu. Svi su u 80-ima željeli imati Fiću Abartha. Makar i značku, samo nek' je škorpion gore. S vremenom je i Fiat "zloupotrijebio" taj imidž i lijepio škorpiona po automobilima koji su bili daleko od filozofije koju je Karlo Abarth propovijedao. S vremenom je taj epitet pao s "trkaći" na "šminkerski". Ipak, Talijani kao Talijani, uvijek se nekako snađu i uspiju. Tako je Fiat 500, bez sumnje retro šminker, postao Abarth i uspio, koliko je to moguće ujediniti i šminku i sport.

Abarth je od malenog Fiata 500 napravio pravu ikonu. Vjerojatno ste dosad čuli za oznake 595 i 695. Ako vam nije sasvim čisto što je što, evo vrlo šturog objašnjena. Abarth 595 je zapravo oznaka za tek malo dorađenog Fiata 500 sa 145 KS. Zatim je tu 595 turismo koji ima 165 KS, kožna sjedala i 17-colne naplatke, pa 595 Pista koja ima poseban Abarth ispuh Record Monza i 595 Competizione sa 180 KS, Sabelt školjkastim sjedalima, boljim ovjesom, jačom turbinom i jačim kočnicama. Ipak, nemojte nas držati za riječ do detalja, jer Talijani su skloni često mijenjati specifikacije, ali to je otprilike osnovna podjela.

U odnosu na obične Fiate 500 Abarth 595 niži je i ima tvrđi ovjes. U vožnji ima puno gripa u nosu, ali i u stražnjem kraju. Ipak, kratak je i na neravninama je skakutav. S druge strane, za tako kratki auto, s toliko niskim profilom gume, iznimno je udoban. Kočnice su jako dobre, imaju solidan ugriz i mogu se dozirati.

Motor je naguran sprijeda na tijesno. Crveni poklopac sa škorpionom na vrhu zatitrat će srce svakog tko je 70-te ili 80-te proveo slušajući o Fićekima Abarth. 1,4 turbo motor prepun je kovanih dijelova. Od kovanog bloka, preko kovanih klipnjača i klipova, sve u službi trpljenja visokog tlaka i trajnosti.

Posebno priznanje trebalo bi dati odjelu koji je krojio zvuk. Ispuh je fantastičan! Na niskim okretajima grglja poput talijanskog proćelavog pretilog konobara u potkošulji. Poderanog glasa koji odaje trag gomile duhanskog dima i žestoke cuge. Zvuči prepotentno. Pipnete li gas u pozadini doslovno možete čuti turbo kako fućka.

Njegovo je prirodno okruženje grad. U prometu je apsolutni huligan. Prebacivanja iz trake u traku i skretanja u uske ulice njegova su specijalnost. Ako pak ne želite biti toliko primijećeni, isključite opciju Sport, ispuh se priguši i 595 se pretvara u pristojnu, odgovornu, odraslu osobu.

Unutrašnjost je savršen omjer sportskih detalja, daška modernih prekidača i tog nekog retro stila koji su u početku s 500 htjeli progurati. Sjedala su profilirana i solidno udobna. Sjedi se neprirodno visoko i solidno daleko od volana. Straga realno nema mjesta za prijevoz putnika. Više za prebaciti osobu od točke A do B, na kratkoj relaciji. Prtljažnik je tek toliko velik da u njega stanu dva do tri ruksaka.

500 Abarth nije super lagan, nije tjeran do krajnjih granica usavršavanja kako bi dao najbolje moguće performanse. Ima dašak luksuza na koji bi Karlo Abarth vjerojatno frknuo nosom. Ali je odličan. Zabavan maleni gradski auto koji će mnogima pružiti puno gušta i razvući osmijeh na lice.

U ponudi Autoto u trenutku pisanja ovog teksta imao je jedan Abarth 595 turismo sa 145 KS i automatskim mjenjačem iz 2018. koji je prešao 22 tisuće kilometara. Cijena mu je 193.630 kuna. Nije malo, ali budimo iskreni, ovo nije prvi auto za svaki dan. Ovakve automobile uglavnom voze oni koji si i kao prvi automobil mogu priuštiti nešto luksuzno, skupo i snažno. Abarth 595 nije auto koji kupujete sa zadnjom kunom u budžetu, on je puno više od samo gradske jurilice, on je ikona.

Vrh stranice