09.06.2022.
Ime Abarth je na našim prostorima nekad imalo golemu težinu. Svi su
u 80-ima željeli imati Fiću Abartha. Makar i značku, samo nek' je
škorpion gore. S vremenom je i Fiat "zloupotrijebio" taj
imidž i lijepio škorpiona po automobilima koji su bili daleko od
filozofije koju je Karlo Abarth propovijedao. S vremenom je taj
epitet pao s "trkaći" na "šminkerski". Ipak,
Talijani kao Talijani, uvijek se nekako snađu i uspiju. Tako je Fiat
500, bez sumnje retro šminker, postao Abarth i uspio, koliko je to
moguće ujediniti i šminku i sport.
Abarth je od malenog Fiata 500 napravio pravu
ikonu. Vjerojatno ste dosad čuli za oznake 595 i 695. Ako vam nije
sasvim čisto što je što, evo vrlo šturog objašnjena. Abarth 595
je zapravo oznaka za tek malo dorađenog Fiata 500 sa 145 KS. Zatim
je tu 595 turismo koji ima 165 KS, kožna sjedala i 17-colne
naplatke, pa 595 Pista koja ima poseban Abarth ispuh Record Monza i
595 Competizione sa 180 KS, Sabelt školjkastim sjedalima, boljim
ovjesom, jačom turbinom i jačim kočnicama. Ipak, nemojte nas
držati za riječ do detalja, jer Talijani su skloni često mijenjati
specifikacije, ali to je otprilike osnovna podjela.
U odnosu na obične Fiate 500 Abarth 595 niži je
i ima tvrđi ovjes. U vožnji ima puno gripa u nosu, ali i u
stražnjem kraju. Ipak, kratak je i na neravninama je skakutav. S
druge strane, za tako kratki auto, s toliko niskim profilom gume,
iznimno je udoban. Kočnice su jako dobre, imaju solidan ugriz i mogu
se dozirati.
Motor je naguran sprijeda na tijesno. Crveni
poklopac sa škorpionom na vrhu zatitrat će srce svakog tko je 70-te
ili 80-te proveo slušajući o Fićekima Abarth. 1,4 turbo motor
prepun je kovanih dijelova. Od kovanog bloka, preko kovanih klipnjača
i klipova, sve u službi trpljenja visokog tlaka i trajnosti.
Posebno priznanje trebalo bi dati odjelu koji je
krojio zvuk. Ispuh je fantastičan! Na niskim okretajima grglja poput
talijanskog proćelavog pretilog konobara u potkošulji. Poderanog
glasa koji odaje trag gomile duhanskog dima i žestoke cuge. Zvuči
prepotentno. Pipnete li gas u pozadini doslovno možete čuti turbo
kako fućka.
Njegovo je prirodno okruženje grad. U prometu je
apsolutni huligan. Prebacivanja iz trake u traku i skretanja u uske
ulice njegova su specijalnost. Ako pak ne želite biti toliko
primijećeni, isključite opciju Sport, ispuh se priguši i 595 se
pretvara u pristojnu, odgovornu, odraslu osobu.
Unutrašnjost je savršen omjer sportskih detalja,
daška modernih prekidača i tog nekog retro stila koji su u početku
s 500 htjeli progurati. Sjedala su profilirana i solidno udobna.
Sjedi se neprirodno visoko i solidno daleko od volana. Straga realno
nema mjesta za prijevoz putnika. Više za prebaciti osobu od točke A
do B, na kratkoj relaciji. Prtljažnik je tek toliko velik da u njega
stanu dva do tri ruksaka.
500 Abarth nije super lagan, nije tjeran do
krajnjih granica usavršavanja kako bi dao najbolje moguće
performanse. Ima dašak luksuza na koji bi Karlo Abarth vjerojatno
frknuo nosom. Ali je odličan. Zabavan maleni gradski auto koji će
mnogima pružiti puno gušta i razvući osmijeh na lice.
U ponudi Autoto u trenutku pisanja ovog teksta
imao je jedan Abarth 595 turismo sa 145 KS i automatskim mjenjačem
iz 2018. koji je prešao 22 tisuće kilometara. Cijena mu je 193.630
kuna. Nije malo, ali budimo iskreni, ovo nije prvi auto za svaki dan.
Ovakve automobile uglavnom voze oni koji si i kao
prvi automobil mogu priuštiti nešto luksuzno, skupo i snažno.
Abarth 595 nije auto koji kupujete sa zadnjom kunom u budžetu, on je
puno više od samo gradske jurilice, on je ikona.